Online business manager
Lang zat ik als virtual assistant helemaal op mijn plek in een ondersteunende maar gelijkwaardige rol, waarbij ik mijn kennis en vaardigheden in kon zetten om andere ondernemers vooruit te helpen.
Inmiddels ben ik een aantal jaar verder en heb ik ontdekt dat er een andere rol is die me nog beter past: die van online business manager. Steeds vaker wordt ik ingezet als online business manager, waarbij ik teams van VA’s en andere zzp’ers samenstel.
We werken voor ondernemers die hun online zichtbaarheid willen vergroten, willen groeien, die algemene ondersteuning zoeken om hun werkdruk te verlichten, die toe zijn aan meer structuur en het automatiseren van processen, die een groot (of niet zo groot) project gaan starten en dat niet alleen willen gaan doen, en die (willen gaan) werken met een compact team van zzp’ers.
Automatisering en structuur
Als ‘buitenstaander’ kan ik goed zien in welke fase je bedrijf zich bevindt, en welke processen er lopen. Schuurt er iets, heb je het gevoel dat je steeds dingen handmatig loopt te doen? Heb je het gevoel dat dat beter kan? Dan kan het waarschijnlijk inderdaad makkelijker, sneller en beter. Er is zo veel mogelijk op het gebied van automatisering. En het is leuk(er dan je denkt)! Ik denk graag met je mee.
Als je graag werk uit handen wilt geven aan een VA of een online business manager, maar niet goed weet goed hoe, en wat dan precies, ook dan denk ik graag met je mee.
Of misschien wil je wel helemaal niet iemand die ‘mee denkt’, maar iemand die gewoon zonder jou over je bedrijf nadenkt. Dat er een voorstel op tafel komt, waarop jij alleen ‘ja’ of ‘nee’ hoeft te zeggen. Dat snap ik, en ook dat kan.
Dat is nou precies het fijne aan werken met een online business manager.
Ik en mijn vaste team van gedreven zzp’ers, waaronder een MailBlue specialist, technische VA’s, een webdesigner, een video editor, tekstschrijvers en allround VA’s, steken graag de koppen bij elkaar en we buigen ons met alle plezier over jouw vraagstukken. We worden enthousiast van een uitdaging (dus kom maar op).
Mijn aanpak en werkwijze
Je kunt bij mij rekenen op een erg persoonlijke aanpak, duidelijke afspraken, kwaliteit in alles wat er opgeleverd wordt, een beheersbare dosis perfectionisme, en op wat humor zo nu en dan (onmisbaar).
Na een eerste kennismakingsgesprek, waarin we vooral onderzoeken of we een klik hebben, en wat de wederzijdse verwachtingen zijn, schrijf ik een voorstel. Ik bedenk ook welke VA het beste bij jou en je bedrijf past. Bij een project, een klus met een duidelijk begin en een eind, is dat vaak een offerte met een prijsopgave. Bij vaste ondersteuning, als je iemand zoekt waarop je wekelijks terug wilt kunnen vallen, dan is dat een inschatting van de uren of een overzicht van de mogelijke pakketten.
Als we tot overeenstemming komen, dan volgt er een overeenkomst van opdracht en een AVG verklaring. Ik koppel je aan je VA en plan een eerste overleg voor jullie in. Aan de hand van een checklist doorlopen jullie alle punten waarop jullie afspraken moeten maken, om daarna snel en efficiënt te kunnen starten met elkaar en de allereerste opdracht waaraan je VA gaat werken. Leuk!
Afhankelijk van het pakket dat je kiest (met of zonder mij als online business manager erbij) plannen we ook onze eerste sessie in. En dan gaan we aan de slag!
Onze samenwerking
Ik zie mezelf als collega en als onderdeel van je bedrijf. Ik spreek vanaf het eerste contact al over ‘we’, dat gaat vanzelf. Ik denk actief met je mee en breng graag advies uit. Geregeld ongevraagd, maar vaak wel gewenst. Nooit bot of scherp, wel opbouwend, weloverwogen en kritisch.
Wat kan er nog meer?
Deze werkzaamheden pakken de VA’s en andere zzp’ers op:
- boekhouding
- mailbeheer
- facturen maken
- offertes voorbereiden
- afspraken inplannen
- automatiseren van werkprocessen
- documenten opmaken
- flyers, visitekaartjes, posters en ander drukwerk (laten) ontwerpen
- video’s bewerken
- social content schrijven
- foto’s bewerken
- contactgegevens achterhalen
- PowerPoints maken
- Locaties zoeken en boeken
- klantreviews verzamelen
- website beheren
- blogs schrijven
- automatische mails instellen
- programma’s in gebruik nemen
- reizen boeken
- database beheer
- adressen digitaliseren
- het uitschrijven van aantekeningen
- zoekmachine optimalisatie / SEO
- en ga zo maar door 🙂
Ik houd eén keer per maand een spreekuur voor alle VA’s, waarbij ze vragen kunnen stellen, uitleg over handige programma’s krijgen, en met elkaar kunnen netwerken en tips uit kunnen wisselen. Soms behandel ik een bepaald thema, zoals het inschatten van uren, samenwerken binnen een team, of het maken van een financieel overzicht. Worden zij nog beter van, en daarmee jij dus ook!
Wat klanten over mij zeggen
Mijn klanten zeggen over mij dat ik nauwkeurig en flexibel ben, dat ik een juiste timing heb, prioriteiten kan stellen, me goed in kan leven, relativeringsvermogen en een vooruitziende blik heb. Hier lees je wat ze nog meer over me zeggen.
Kosten en mogelijkheden
Meer over mijn OBM diensten, VA ondersteuning, en pakketten lees je hier.
Een keer kennismaken?
Ik vind het heel leuk om een keer koffie met je drinken, maar omdat ik nogal in een uithoek woon is dat niet altijd even makkelijk. Gelukkig zijn kennismakingsgesprekken, net als briefings en overleggen trouwens, ook heel gemakkelijk via e-mail, de telefoon of videobellen te doen.
Lijkt dat je wat? Neem dan contact met me op! Hier vind je m’n contactgegevens.
Misschien tot snel!